Unruhe in der Klasse


Als die Schüler*innen einer 5. Klasse eines Gymnasiums gebeten werden, ihre soeben bearbeiteten Arbeitsblätter in ihre Hefter zu stecken, verfällt die Klasse in Unruhe. Die Studentin, welche die Klasse im Rahmen ihrer Schulpraktischen Übungen im Fach Englisch unterrichtet, versucht sie zu disziplinieren.


[Zuvor hat die Klasse die letzten Lösungen auf das Arbeitsblatt eingetragen.]

Studentin:

[Sie nickt.] Okay. So that’s true. Very good. So you have Gemüse and Obst … and please copy the headlines onto your worksheet, okay? Please write them down. Have you all copied the headlines? [Einige SuS rufen ‚yes‘.] Okay. Great. [Sie schaltet den OHP aus.] Then please take your worksheet and put your worksheet into your folder. [Die SuS legen ihre Arbeitsblätter in ihre Hefter.]

Okay. Please stop talking! [Durcheinander. Sie flüstert.] Timo, please be quiet. Okay. And now we practised our words and now we have a part of the lesson that is about your favourite food, über euer Lieblingsessen, so food you like and food you don’t like, Essen, das ihr nicht mögt. And for this I have another worksheet for you. And please take one each so that we can talk about your favourite food. [Sie teilt die Arbeitsblätter an die Bankreihen aus. Die SuS reichen die Blätter weiter. Durcheinander.]

Does everyone have a worksheet? [Die SuS reagieren nicht.] Please be quiet again. Tobias, [?], please be quiet. Lydia, please be quiet. Okay. Please all be quiet. So, we are at this page of the worksheet here. The first page. [Sie zeigt den SuS das Arbeitsblatt.] And there are … äh, three sentences about food, food you like and food you don’t like. Who can read out the sentences, please? [Einige SuS melden sich.] Nora, please read them out.

Autorschaft
Juliane Götz |
Erhebungskontext
Erhebungsmethode