Quiz zum Text
Im Rahmen ihrer Schulpraktischen Übungen im Fach Englisch liest die Studentin einen englischen Text mit den Schüler*innen einer 6. Klasse an einem Gymnasium. Bevor die Kinder weiterlesen sollen, erhalten sie die Aufgabe, sich Fragen zu den gelesenen Kapiteln auszudenken, welche sie anschließend ihren Mitschüler*innen stellen sollen.
Transkript
-
Quiz zum Text, Fallportal Halle | Quiz-zum-Text-1.pdf
Studentin:
But what happens actually in the film and in the book? That we want to find out together. Therefore I copied the chapter eleven out of your textbooks … [Sie verteilt mehrere Stapel auf die Bankreihen.] Could you pass it around. [Die SuS verteilen die Blätter. Die Studentin läuft zum Laptop, zeigt die nächste Folie in der Präsentation und geht wieder zurück zum Lehrertisch.]
But before you start reading, I would like you to read first our task. What are we going to do with the text? Ähm … Nina, could you read just the first, the task, not the text in the box, just the task. Okay.
Nina:
[Sie liest vor.] Read page one hundred twenty to one hundred twenty-one. Start at line one hundred fifty-one. Think of at least three questions about the text. Then ask your neighbour.
Studentin:
Thank you. So you don’t have to read the whole page. You can start right here at line one hundred fifty-one. And the three questions can be very different. [Sie zeigt an das Smartboard.]
I have here three examples for how those questions could look like.
[Sie zeigt auf einen Schüler.] Could … [Sie schaut auf den Sitzplan.] Richard. Is, is it right? Could you read my first example for a question? Could you read the first example? [Sie setzt sich an den Lehrertisch.]
Richard:
Ähm … [Er liest vor.] Why did Opal go to the store?
Studentin:
Why is Opal? [???]
Richard:
Äh, why did!
Studentin:
Ah, why did Opal go to the store. Those questions refer to the chapter, to the very first chapter. Chapter one. Where Opal meets Winn-Dixie, right? Can someone read out the second question? [Einige SuS melden sich. Sie zeigt auf einen Schüler.] Ja.
Schüler:
[Er liest vor.] Opal named Winn-Dixie after a her grandmother, b the supermarket where she found him or c a famos [deutsche Aussprache] dog on television.
Studentin:
Mhm. What do you think is the right answer to that question? [Sie zeigt auf eine Schülerin.] Right in the back. [Sie schaut auf den Sitzplan.] Lara?
Lara:
B. [Die Studentin schaut auf das Smartboard.] The supermarket where she found him?
Studentin:
Of course, that’s correct. Okay, so you can also create these kind of questions where you already give the answers and the other first has to choose what is correct or not. Okay.
[Sie schaut auf das Smartboard.]
And the last question is not really a question but yes, Olaf. [Sie zeigt auf einen Schüler.]
Olaf:
[Er liest vor.] He didn’t look that good. He was mh-mh-mh, you could see his rips.
Studentin:
Mhm. There the other person has to fill in the gap. What could fit in this gap. What do you think? [Sie zeigt auf Richard.] Richard.
Richard;
He was ugly?
Studentin:
Ugly? Do you understand what rips mean? [Sie zeigt auf ihre Rippen und steht auf.] Like the bones. You could see his bones. [Sie zeigt auf eine Schülerin.]
Schülerin:
[Sie liest vor.] He didn’t look that good. He was skinny …
Studentin:
Ja
Schülerin:
You could see his rips.
Studentin:
I think that fits better, but Winn-Dixie was also not really attractive in the beginning. That’s true.
[Sie setzt sich wieder hin und schaut kurz auf das Smartboard.]
Okay, so please start reading now and while and after reading, äh, think of at least three questions [Sie zeigt drei Finger hoch.]. If you want, you can create your own. [Die SuS beginnen zu lesen. Die Studentin geht durch die Klasse und gibt Hilfestellung.]