Let´s talk about pets


Der Stundenausschnitt zeigt den Unterrichtseinstieg in einer sechsten Klasse an einem Gnasium im Rahmen der Schulpraktischen Übungen im Fach Englisch. Er dient der thematischen Einführung einer neuen Lektüre („Because of Winn-Dixie“). Die Studentin stellt in einem Lehrer*innenvortrag ihre eigenen Haustiere vor und fordert die Schüler*innen im Anschluss dazu auf, sich in Paaren über ihre Haustiere auszutauschen.


  • Let´s talk about pets, Fallportal Halle | pets-.pdf


[Die SuS setzen sich auf ihre Plätze. Die Studentin steht vor der Klasse. Der Beamer zeigt ein weißes Bild.]

Studentin:

Today I’d like to talk about pets. And first of all, I’d like to present my pets to you. And for that I brought pictures. [Sie geht zum Laptop und zeigt über den Beamer ein Bild einer Katze.] Here you can see Lily. Ähm, Lily is my cat. She is four years old. And, ähm, she is very wild. She likes to be outside and plays a lot. And she likes to eat cat food but she also catches mice and birds sometimes. My grandpa doesn’t like that. And … [Sie zeigt ein weiteres Bild der Katze.] And we got her from the animal shelter, also pound, äh, when she was a very tiny kitten. And now she lives at my parents‘ house and … [Sie zeigt ein Bild eines Hundes.] I have another one. This is Nala. [Die SuS reagieren mit lautem Stöhnen.] Ähm, Nala is two years old. And she is a Labrador. And, äh, she is also very wild, too. She likes to be outside and plays a lot and is very happy to see us. And there is something special about Nala because Nala gets freshly cooked meals every day because my grandma thinks dogs need food like we need, äh, too. So Nala doesn’t get, äh, dog food. She gets, for example, soup or pasta. [Die SuS kichern.] Yes, so a very special dog. [Sie zeigt ein weiteres Bild des Hundes.] Here you can see her when she was a little dog. [Die SuS stöhnen laut auf.] Ja. So now that I told you about my pets, I also want to know about your pets, of course. So I’d like you to talk to your neighbours about your pet or if you don’t have a pet, about your dream pet. Tell your neighbours and then in the end tell the class, äh, about the pet of your neighbour or the dream pet of your neighbour. Okay, who knows what we are going to do right now? [Einige SuS melden sich.] Lorelai.

Lorelai:

Ähm, also wir sollen unser’m Partner [?] von unser’m Haustier erzählen und wenn man kein Haustier hat von seinem Traumhaustier, also was man gern hätte. Und dann sollen wir es der ganzen Klasse vorstellen?

Studentin:

Excellent. Very good. Okay. Get started.

Autorschaft
Juliane Götz |
Erhebungskontext
Erhebungsmethode