Keine Reaktion


In der folgenden Situation versucht ein Student die Schüler*innen einer 7. Klasse einer Gesamtschule im Englischunterricht zur Mitarbeit zu motivieren. Die Schüler*innen reagieren etwa eine Minute nicht auf die Versuche des Studenten und bleiben still.


[Der Student nennt den SuS Informationen, welche die SuS aus zwei verschiedenen Texten herausfiltern sollen. Die SuS sollen nun zunächst entscheiden, welchen der beiden Texte sie jeweils lesen müssten, um die spezielle Information zu erhalten.]

Student:

Okay. So where did he sing for example? Okay. Where did he start to sing? What else? Would you like to know about his career. [Die SuS reagieren nicht.] Would you like to know where or when he started to sing for example? Marvin, you, you shake your head. You don’t want to know that? No? I’d say, it’s, it’s a good one. If it’s a famous singer, you should know when he started to sing. Would you like to know … ähm, what kind of pets he has at home? Would you like to know that? Considering that you, you’re doing research for the career. [Er zeigt auf das Wort an der Tafel.] What kind of pets … a cat, a dog. Would you like to know that about him? [Die SuS reagieren nicht.] I, I’m sure it’s interesting, but is it interesting for the career which dog he has? [Die SuS reagieren nicht.] No! It’s such an easy question. You can just … think easily sometimes. [Er schmunzelt.] Okay. I want you now to open your books on page one, äh ninety-one. There’s a second task for you now. This – ninety-one, page ninety-one. [Die SuS blättern in ihren Büchern.] Ninety-six. [Er lacht kurz auf.] Sorry, ninety-six. I’m going to write it down. [Er schreibt die Seitenzahl an die Tafel. Dann nimmt er sein Buch in die Hand und hält es zur Klasse hoch.]

Autorschaft
Juliane Götz |
Erhebungskontext
Erhebungsmethode