Arbeiten mit einem Text


Bevor die Schüler*innen einer 6. Klasse eines Gymnasiums einen englischen Text lesen, möchte die Studierende, welche die Kinder im Rahmen ihrer Schulpraktischen Übungen unterrichtet, nochmals die Erstellung von Notizen erklären lassen.


Studentin:

[Sie nickt.] They celebrate something, exactly. And they’re celebrating Guy Fawkes Night. And we are going to learn about Guy Fawkes Night in just a minute. Because I have prepared a text for you [Sie nimmt einen Stapel Blätter vom Lehrertisch in die Hand.] about Guy Fawkes Night. And I want you to take notes. Yes, you did that last week taking notes. Let’s just have a short repitition about taking notes. What is important when taking notes? [Einige SuS melden sich. Sie zeigt auf eine Schülerin.] Yes. In the back.

Schülerin:

No full sentences but, ähm, keywords.

Studentin:

[Sie nickt.] Keywords, exactly. What else is important when taking notes? What questions do you answer in general when taking notes for example? [Ein Schüler meldet sich. Sie zeigt auf ihn.]

Schüler:

When and where and who.

Studentin:

Yes. They all start with a ‚w‘ and a ‚h‘. In German we also say ‚W-Fragen‘. That’s right. [Sie zählt die Wörter an der Hand ab.] You have what, which, where, exactly. And what about this little details in text. Do we need them? I don’t know. [Sie zeigt auf eine Schülerin.] Do you write down all the details when you’re taking notes?

Schülerin:

No, I [???]

Studentin:

Okay. What are you writing down only?

Schüler:

The keywords?

Studentin:

[Sie nickt.] The keywords and the most important information only. Very good. [Sie hält die Arbeitsblätter nach oben.] Now, I want you to work alone. On your own. Read the text and take the most important notes. Only the keywords. [Sie teilt die Arbeitsblätter auf die Reihen aus.] Here we go … Pass that around, please.

Autorschaft
Juliane Götz |
Erhebungskontext
Erhebungsmethode